1. ‌گفته اند حق گرفتنی است
    1.  اما به نظر من گاهی هم حق گذشتنی است اگر چه همیشه آنکس که محروم می‌شود صاحب حق نیست بلکه دیگرانی هستند که نتایج احقاق حق تامین کننده منافع آنهابوده و گاهی غاصبان حق خود شان از محرومان خواهند شد
  2. گفته اند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
    1. اما به نظر من ایت عبارت با مفهوم ایثار و انفاق تناقض دارد چه اینکه خداوند فرومده اند ما تنال البر حتی تنفقوا مما تحبون لذا چراغی به مسجد رواست که محبوب و مورد نیاز است 
  3. گفته اند نبین کی میگه ببین چی میگه
    1. اما به نظر من گاهی اوقات کی میگه مهمه مانند همان‌هایی که در صفین گفتند لا حکم الا لله و در برابر حق مطلق ، قد علم کردند . علاوه بر مخاطب کلام ، سوابق گوینده کلام نیز در میزان اعتبار و قابلیت اعتماد به آن تاثیر زیاد دارد.
    2. اعتماد به کلام فاسق خلاف حکم خداست که فرمود یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا
  4. گفته اند گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل
    1. اما به نظر من تربیت در کنار هم نشین فاضل هم در انسانم اثر دارد چه رسد به تربیت در دامان مادر فاضله یا پدر فاضل 
    2. شرافتهای نسبی و حتی سببی در جوامع بشری محترم است مانند احترام سادات و استدلال عقلی برای آن قابل اقامه است.
  5. حافظ گفته "من نه‌آنم که زبونی کشم ازچرخ فلک چرخ بر هم زنم ار غیر مرادم گردد"
    1. به نظر من گاهی بهتر است بگوییم  "چرخ را وانهم ار غیر مرادم گردد" و فلسفه هجرت که در کلام الهی نیز به آن اشاره شده همین است  أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا
  6. حافظ گفته  "نه در برابر چشمی نه غایب از نظری   نه یاد میکنی از من نه میروی از یاد" و برخی این بیت را در شان امام زمان عج میخوانند در اینصورت به نظر من مصرع دوم باید اصلاح شود "تو یاد میکنی از من نمی روی از یاد" چرا که حضرتش فرمودند "انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم"
  7. سعدی گفته من آن مورم که در پایم بمالند  نه زنبورم که از نیشم بنالند
    1. اما به نظر شهید مطهری در مکتب شیعه مظلوم بودن هم مانند ظالم بودن تقبیح شده ،لذا  عبارت بهتر اینگونه است " نه آن مورم که در پایم بمالند  نه زنبورم که از نیشم بنالند"

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها